Sekolah Lestari-Anugerah Alam Sekitar membudayakan pendidikan alam sekitar dengan menerapkan nilai murni alam sekitar dalam aspek pengurusan, kurikulum, kokurikulum dan penghijauan secara berterusan bagi mewujudkan amalan hidup yang selaras dengan konsep pembangunan lestari.



Pendidikan Alam Sekitar ialah pembelajaran untuk memeahami interaksi manusia dengan alam sekitar dan bagaimana alam sekitar diuruskan dengan bijaksana dan bertanggungawab ke arah kelestarian hidupan dibumi, Proses ini melibatkan pendidikan tentang alam sekitar melalui alam sekitar dan untuk alam sekitar.

SEKOLAH DALAM TAMAN

SEKOLAH DALAM TAMAN

Wednesday, April 7, 2010

PERATURAN LESTARI

PERATURAN LESTARI


1. PENJIMATAN ELEKTRIK

Setiap kelas atau bilik-bilik khas adalah termaktub didalam peraturan dan pekeliling sekolah mengenai penjimatan elektrik.

Lampu boleh dipasang jika perlu dan perlu dtutup jika cahaya mencukupi.

Lampu hanya boleh dip[asang selewat-lewatnya hingga jam 9 pagi dan hanya untuk 4 set atau 2 bay sahaja.

Kipas pula hanya boleh digunakan padamulai jaml 9 pagi

Mana-mana kelas atau bilik-bilik khas yang melanggar peraturan ini, denda RM5 akan dikenakan.



2. SAMPAH

Denda sebanyak RM1 akan dikenakan kepada individu yang membuang sampah merata-rata atau tidak mengutip sampah yang berhampiran dengannya.

Kelas yang mempunyai sampah daripada kertas buku di dalam tong sampah nya akan ditolak 50 markah.



3. TANDAS

Pengguna tandas mesti menggunakan selipar atau terompah yang disediakan . Denda RM1 bagi yang gagal patuhi peraturan ini.







4. KOLAM DAN TAMAN

Penjagaan kebersihan taman, tanaman, ternakan dan kolam adalah tanggungjawab bersama. Murid yang membuang sampah di dalam kolam atau taman-taman sekolah, atau merosakkan tanaman akan dikenakan dendaRM2.



5. PRASARANA SEKOLAH

Bagi kesalahan merosakkan harta sekolah seperti cermin tingkap, kerusi, meja, pintu dan sebagainya , akan dikenakan denda sebanyak RM10 bagi setiap kesalahan.

Begitu juga bagi kesalahan menconteng atau mengotorkan mural, dinding dan peralatan sekolah RM 10 akan dikenakan .



6. HAD LAJU KENDERAAN

Bagi kenderaan bermotor, patuhi peraturan lalulintas jalanraya demi keselamatan murid dan pengguna. Had laju yang dibenarkan didalam kawasan sekolah adalah 10km/jam. Denda RM10 jika melanggar peraturan in i.

Bagi pengguna basikal, sila tuntun basikal tersebut ke garaj basikal yang disediakan. Dilarang menunggang basikal dalam kawasan sekolah. Denda RM2.

Pejalan kaki mesti menggunakan laluan yang disediakan demi keselamatan.



7. PAS KESELAMATAN

Semua guru, kakitangan, pekerja perlu mempunyai pas keselamatan dan perlu dipamer di kenderaan. Jika tidak mempunyai pas, kenderaan tidak dibenarkan masuk.

Bagi orang awam yang ingin berurusan perlu mendapatkan pas ini daripada pegawal keselamatan bertugas.

Pegawai-pegawai pelajaran, kerajaan, swasta, NGO juga perlu mendapatkan pas masuk dan kenderaan adalah dibenarkan dibawa masuk.

Peniaga-peniaga perlu membeli pas masuk dan ditunjukkan kepada pegawal keselamatan ketika berurusan disekolah ini.



8. PAS KELUAR KELAS

Setiap murid yang mendapat kebenaran keluar kelas perlu memakai pas keluar tersebut. DendaRM1 jika didapati keluar kelas tanpa pas.



9. MAKAN DI KANTIN

Murid-muriid hanya dibenarkan makan di kantin sahaja. Murid yang makan sambil berjalan akan dikenakan denda RM1.

No comments:

Post a Comment