Sekolah Lestari-Anugerah Alam Sekitar membudayakan pendidikan alam sekitar dengan menerapkan nilai murni alam sekitar dalam aspek pengurusan, kurikulum, kokurikulum dan penghijauan secara berterusan bagi mewujudkan amalan hidup yang selaras dengan konsep pembangunan lestari.



Pendidikan Alam Sekitar ialah pembelajaran untuk memeahami interaksi manusia dengan alam sekitar dan bagaimana alam sekitar diuruskan dengan bijaksana dan bertanggungawab ke arah kelestarian hidupan dibumi, Proses ini melibatkan pendidikan tentang alam sekitar melalui alam sekitar dan untuk alam sekitar.

SEKOLAH DALAM TAMAN

SEKOLAH DALAM TAMAN

Monday, June 7, 2010

HARI ALAM SEKITAR SEDUNIA

ALAM SEKITAR  ANUGERAH TUHAN

Alam sekitar merupakan anugerah Allah yang sangat besar nilainya kepada manusia.  Di bumi bertuah ini Allah SWT dengan penuh rahmatNya telah menganugerahkan pelbgai nikmat kepada manusia untuk menampung kehidupan mereka sehingga manusiaitu sendiri tidak akan dapat hkini dangenerasi seterusnya.idup tanpa anugerah yang hebat ini.  Melalui alam jugalah ,anusia dapat mengenali siapakah Penciptanya dan menginsafi kelemahan diri.  Oleh itu wajarlah kita bersyukur dan menyedari tanggungjawab kita untuk menjaga kelestarian yang memungkinkan kewujudan dan kelangsungan kita masa kini dan generasi seterusnya.
Sumbangan alam sekitar serta kepentingannya sering diabaikan.  Malahan alam sering didera perbagai aktiviti oleh manusia  yang rakus menikmati kekayaannya tanpa memelihara kesuciaannya.
Pendidikan Alam Sekitar melalui Sekolah Lestari juga melalui pendidikan Islam diharap dapat memberi kesedaran dan pendidikan tentang peri penting menjaga alam sekitar agar keindahannya  dipelihara dan dijaga.  Ianya juga memupuk rasa sayang dan menghargai anugerah ciptaan Tuhan, menanam rasa prihatin terhadap isu alam serta apakah yang perlu dilakukan untuk memeliharanya.


Langit yang dijunjung, bumi yang dipijak, alam sekitar anugerah Tuhan dipelihara, demi generasi seluruh benua,  Menjadi khalifah Allah di bumi bertuah ini.

"Dialah yang menciptakan kamu dari bumi (tanah) serta memgkendaki kamu memakmurkannya"
Surah al Hud; Ayat ;61



No comments:

Post a Comment