Sekolah Lestari-Anugerah Alam Sekitar membudayakan pendidikan alam sekitar dengan menerapkan nilai murni alam sekitar dalam aspek pengurusan, kurikulum, kokurikulum dan penghijauan secara berterusan bagi mewujudkan amalan hidup yang selaras dengan konsep pembangunan lestari.



Pendidikan Alam Sekitar ialah pembelajaran untuk memeahami interaksi manusia dengan alam sekitar dan bagaimana alam sekitar diuruskan dengan bijaksana dan bertanggungawab ke arah kelestarian hidupan dibumi, Proses ini melibatkan pendidikan tentang alam sekitar melalui alam sekitar dan untuk alam sekitar.

SEKOLAH DALAM TAMAN

SEKOLAH DALAM TAMAN

Tuesday, May 25, 2010

PEMBUATAN BIO-ENZIM

INOVASI MESRA ALAM

Satu lagi projek inovasi yang dijalankan dan diusahakan sendiri oleh guru-guru dan murid-murid sekolah ini ialah pembuatan Bio-Enzim.   Bio enzim ini akan digunakan untuk tanam-tanaman dan kolam, juga sebagai ejen pencuci dan pewangi yang menjimatkan kos.  Buat sendiri , jimat belanja.  Anda pun boleh mencuba, mudah dan ringkas namun hasilnya, wow!.



Proses membuat bio-enzim menggunakan kulit buah-buhan dan sisa reja sayuran dapur dilakukan.






Bahan-bahan dicampurkan dengan nisbah air dan gula merah  dan diperam selama beberapa minggu untuk proses penguraian dan berubah menjadi bio-enzim yang mesra alam.
Tahniah kepada guru-guru Unit INOVASI BIO-ENZIM  yang diketuai oleh Pn Faridah Pilus.

No comments:

Post a Comment